Sosiaali- ja potilasasiamies

Sosiaaliasiamiehen tehtävät:

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sisältää sosiaalihuollon asiakkaan kohteluun, osallistumiseen ja oikeusturvaan liittyvät keskeiset oikeudelliset periaatteet. Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä, asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja kohteluun ilman syrjintää. Laissa määritellään myös tietosuojaan liittyviä kysymyksiä. Lain mukaan kuntien on nimettävä sosiaaliasiamies, jonka tehtävänä on mm. :

  • tiedottaa asiakkaan oikeuksista  
  • toimia asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi
  • seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja tehdä siitä selvitys vuosittain kunnan/kaupunginhallitukselle
  • neuvoa ja avustaa sosiaalihuollon asiakasta mm. kirjallisen muistutuksen tekemisessä, jonka asiakas voi tehdä, jos hän on tyytymätön saamaansa kohteluun


Potilasasiamiehen tehtävät:

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (17.8.92) määrää, että jokaisella terveydenhuollon toimintayksiköllä on nimettynä potilasasiamies.

  • neuvoa potilaita, omaisia sekä henkilökuntaa lain soveltamiseen liittyvissä kysymyksissä

  • avustaa potilasta muistutuksen ja potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä

  • tiedottaa potilaan oikeuksista, jotka koskevat hoitoa, tiedonsaantia, kohtelua ja tietosuojaa

  • toimia potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi

Hoitoon tai kohteluun liittyvissä ongelmissa tai epäselvyyksissä on ensisijassa syytä keskustella hoitoyksikön henkilökunnan tai heidän esimiestensä kanssa. Potilasasiamies avustaa tarvittaessa ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa ja neuvoo valitusmenettelyssä. Asiamiehen puoleen voi kääntyä myös silloin, kun potilaalla on epäily hoitovahingosta. Potilasasiamiehen palvelut ovat maksuttomia.


 Sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtävä on neuvoa antava. Asiamies ei tee päätöksiä, ei myönnä etuuksia eikä ota kantaa potilaan lääketieteellisiin hoitopäätöksiin tai siihen onko potilaan hoidossa tapahtunut vahinko. Asiamies ei myöskään hoida Kelan, edunvalvonnan tai työ- ja elinkeinotoimiston toimintaan liittyviä asioita.




Yhteystiedot

Sosiaali- ja potilasasiamiehen puhelinpäivystys on 26.6-21.7.17 välisenä aikana tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 9-11, lisäksi voi jättää yhteydenottopyynnön puhelimen vastaajaan.

Käyntiosoite:
Kokkolan terveyskeskus
Mariankatu 28 (3. krs)
67200 Kokkola

Sosiaali- ja potilasasiamies
Tina Sandström

puh. 044 723 2309 virka-aikana

Yhteydenottopyynnön voi myös jättää puhelinvastaajaan tai sähköpostilla. Yksilöityjen asiakas/potilastietojen lähettämistä sähköpostitse ei suositella. Käyntiajoista pyydetään sopimaan etukäteen puhelimitse.


HOITOON LIITTYVÄT LOMAKKEET

Kaikki lomakkeet löytyvät Soiten Lomakkeet-sivulta.