Omapalvelu

Sosiaalipalvelujen sähköisessä asiointipalvelussa Omapalvelussa voit hakea:
  • Täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea. Jotta voit hakea täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea, sinulla täytyy olla voimassa oleva Kelan päätös perustoimeentulotuesta tai hakemuksen on oltava vireillä.
  • Lapsiperheiden palvelujen hakemuksella voit hakea lapsiperheiden kotipalvelua
  • Vammaispalveluhakemuksella voit hakea vammaispalvelulain mukaisia palveluja
  • Omaishoidon tukea
  • Iäkkäiden palvelujen hakemuksella voit hakea liikkumista tukevaa palvelua ja asunnonmuutostöitä

Omapalvelun käyttäminen

Valitsemalla Omapalvelussa asiointikanavaksi Omapalvelun, annat suostumuksen siihen, että päätös voidaan lähettää sähköisesti tiedoksi Omapalveluun. Sinulle voidaan lähettää myös laskelmia, kirjeitä sekä mahdollisia lisäselvityspyyntöjä Omapalveluun. Omapalvelun kautta voit myös seurata hakemuksesi käsittelyn etenemistä. Jos et valitse asiointikanavaksi Omapalvelua tai et täytä tietoja, sinulle lähetetään päätös postitse.

Omapalveluun toimitetuista päätöksistä ja lisäselvityspyynnöistä voidaan lähettää automaattinen sähköposti- ja tekstiviestiheräte. Yhteystietojen ilmoittaminen ja päivittäminen Omapalveluun on välttämätöntä, jotta herätteiden lähettäminen onnistuu. Asiakas on vastuussa yhteystietojen oikeellisuudesta.

Omapalvelussa ei voi tehdä oikaisuvaatimuksia. Oikaisuvaatimus tehdään päätöksen mukana seuraavan oikaisuvaatimusohjeen mukaisesti.

Hakemuksen yhteydessä voit toimittaa tarvittavat liitteet sähköisesti joko pdf-, jpg- tai jpeg-muodossa. Liite voi siis olla myös kameralla otettu kuva asiakirjasta. Yhden liitteen maksimikoko on 2.0 Mt. Jos sinulta puuttuu jokin liitteeksi vaadittu todistus, niin voit lähettää liitteen jälkikäteen sähköisesti tai postin välityksellä. Huomioi kuitenkin, että puuttuvat liitteet hidastuttavat asian käsittelyä.

Sähköisillä hakemuksilla on ohjepainikkeita (kysymysmerkki-kuva), joita klikkaamalla saat asiakohtaisia täyttöohjeita. Oranssi nuoli tarkoittaa pakollista tietoa. Hakemuksia ei voi lähettää, ellei kaikkia pakollisia kenttiä ole täytetty.

Puolesta asiointi

Omapalvelu mahdollistaa tietyin edellytyksin toisen puolesta asioinnin. Puolesta asiointi edellyttää aina valtakirjan tai sitoumuksen toimittamista Soiteen, jonka lisäksi oikeus hoitaa puolesta asiointia tarkistetaan.

Omapalvelussa voi toisen puolesta asioida haettaessa vammaispalveluja tai senioripalveluja: asunnonmuutostöitä ja liikkumista tukevaa palvelua.

Tietoturva

Jos käytät palvelua julkisessa tilassa olevalta koneelta, täytyy palvelusta ulos kirjautumisen jälkeen tyhjentää selaimen välimuisti ja sivuhistoria sekä sulkea selain. Lisäksi tulee poistaa mahdolliset tietokoneen kovalevylle tallennetut liitetiedostot.

Tuetut selaimet:
Palvelu toimii seuraavilla selaimilla: Internet Explorer 11, Firefox 3.5 tai uudempi, Safari ja Chrome (uusimmat versiot), Opera 10.5 tai uudempi.

Käyttökatkot

Palvelussa saattaa olla käyttökatkoja huoltotoimenpiteiden vuoksi. Käyttökatkoista ilmoitetaan Omapalvelun etusivulla. Tiedossa olevista käyttökatkoista ilmoitetaan Soiten etusivulla.



Omapalveluun kirjautuminen

Omapalvelun käyttö vaatii verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmenteen käyttöä.

Omapalvelu


Huoltokatkot

Omapalvelun säännöllisiä huoltotoimenpiteitä suoritetaan seuraavina päivinä:

  • vk 34 ke 21.8. klo 11.00 - 13.00
  • vk 38 ke 18.9. klo 11.00 - 13.00
  • vk 42 ke 16.10. klo 11.00 - 13.00
  • vk 47 ke 20.11. klo 11.00 - 13.00
  • vk 51 ke 18.12. klo 11.00 - 13.00


Huoltokatkon aikana yhteys Omapalveluun voi hetkellisesti katketa. Pahoittelemme mahdollisista häiriöistä aiheutuvaa haittaa.