Tiedote 1.3.2018

Asiointi terveyspalveluissa hoituu nyt laajalti sähköisen palvelun avulla

Soiten terveysasemien, suun terveydenhuollon ja yhteispäivystyksen palveluissa on 1.3.2018 alkaen käytössä sähköinen asiointipalvelu Oireapu. Sen avulla Soite-kuntayhtymän asiakkaat voivat hoitaa yleisimmät terveyspalveluiden asiansa verkossa. 

Nopeampaa ja helpompaa asiointia

Uuden palvelun tavoitteena on tehdä hoitoon pääsystä sekä muusta asioinnista helpompaa, nopeampaa ja miellyttävämpää. Palvelu tunnistaa kiireellistä ja päivystyksellistä hoitoa vaativat tapaukset välittömästi ja ohjaa asiakkaan oikean hoidon alkuun.

Sähköisen asioinnin hyötyjä ovat mm:
  • Voit asioida itsellesi parhaiten sopivana ajankohtana, myös iltaisin ja viikonloppuisin.
  • Sinun ei tarvitse selostaa asiaasi useaan kertaan.
  • Voit arvioida hoitosi kiireellisyyden.
  • Sinut ohjataan suoraan tarvitsemaasi hoitoon tai muuhun palveluun.
  • Ammattilaisten aikaa vapautuu ihmisten kohtaamiseen ja hoitamiseen.
  • Sinun ei tarvitse itse tietää onko vaivasi kiireellinen vai kiireetön, ohjelma kertoo sen sinulle ja antaa ohjeet miten toimia, jos kyseessä on päivystykselliseen vaivaan viittaava oire.

Näin asioit sähköisesti

Mene osoitteeseen http://www.soite.fi/oireapu ja seuraa annettuja ohjeita. Järjestelmä ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista. 

1. Arvioi hoitosi kiireellisyys
 
Aloita valitsemalla asiointisi aihe, eli hoitosi kiireellisyyden arviointi ja klikkaa Jatka.
 
2. Tietojen täyttäminen
 
Seuraa ohjeita ja täytä asiointiisi liittyviä lisätietoja helppokäyttöisen järjestelmän antamien ohjeiden mukaisesti.

3. Hoitoonohjaus ja yhteydenotto
 
Jos asiasi vaatii yhteydenottoa, hoitohenkilökunta ottaa sinuun yhteyttä joko soittamalla tai tekstiviestillä tai tarvittaessa sinut ohjataan ottamaan yhteyttä yhteispäivystykseen.

Palvelu tekee välittömästi arvion hoidon kiireellisyydestä. Yhteydenottoa vaativissa asioissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä mahdollisimman pian, viimeistään 1-2 arkipäivän sisällä. Palvelun käytön tuloksena voi olla esim. itsehoito-ohje, lähete laboratorioon tai aika lääkärille tai hoitajalle.

Palvelua kehitetään jatkuvasti ja palveluun tuodaan uusia ominaisuuksia kehityksen myöhemmissä vaiheissa.

Lataa tästä opas Oireapu-palvelun käyttöön. Oireapu_Soite.pdf

Sähköinen palvelu on otettu käyttöön hyvin tuloksin useilla paikkakunnilla

Palvelusta vastaava terveyspalveluiden tuottaja on Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite. Palvelun teknisestä toteutuksesta vastaa Klinik Healthcare Solutions Oy. Sen tuottama sähköinen asiointi on otettu käyttöön yli 70 suomalaisella paikkakunnalla mm. Seinäjoella ja Keski-Suomen seututerveyskeskuksessa. Klinikin asiakkaina on yli 900 yksityistä ja julkista terveydenhuollon toimipistettä ja palveluntuottajaa.  



Tiedotteet